اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 21 فروردین برابر با 9 آوریل در تاریخ چه گذشت| تقویم تاریخ ایران و جهان


مروری بر رویدادهای مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 21 فروردین برابر با 9 آوریل  در تاریخ چه گذشت| تقویم تاریخ ایران و جهان



امروز 21 فروردین برابر با 10 آوریل تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:  

336 - آتش بس نوروز، جنگ را پایان داد

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
تصویر شاپور دوم در حال شکار بر بشقاب باقیمانده از همان زمان

کنستانتین امپراتور روم دهم اپریل سال336 میلادی به بهانه شرکت در مراسم سی امین سال حکومت خود، آتش بس دو هفته ای با ارتش ایران را که 22 روز طول کشیده بود به صورت نامحدود تمدید کرد و بعدا از ادامه جنگ چشم پوشید. جنگ دو امپراتوری سال بعد از سر گرفته شد، 26 سال متناوبا طول کشید و بدون اخذ نتیجه پایان یافت.
   
آتش بس 19 مارس به مناسبت فرارسیدن نوروز ایرانیان آغاز شده بود. فرماندهی ارتش ایران یک روز مانده به نوروز به احترام ایام عید ملی، دو هفته آتش بس داده بود و کنستانتین که واحدهایش به دلیل تلفات سنگین نیاز به تجدید سازمان داشتند با این آتش بس موافقت کرده بود که پس از آن، تا کنستانتین زنده بود محاربه تجدید نشد. کنستانتین 22 ماه می 337 در قسطنطنیه در گذشت و جنگهای شاپور دوم (ذوالاکتاف) با کنستانتین دوم جانشین او از همین سال آغاز شد.
    
دو ابر قدرت وقت تا سال 336 کوشش داشتند که پیمان صلح منعقده در سال 297 (میان نرسی شاه ایران و دیوکلسین (دیوکلتیان) امپراتور روم) رعایت شود و در آن مدت جز دو سه برخورد محدود ازجمله زد و خورد های سال 326 جنگ چشمگیری صورت نگرفته بود.

1654 - ملکه روشنفکر سوئد و تصمیم او به کناره گیری از پادشاهی

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
ملکه کریستینا

دهم آوریل 1654 کریستینا ملکه روشنفکر و دانشمند سوئد به ملت این کشور اعلام کرد که تصمیم به کناره گیری گرفته و به سیاستمداران سوئد دو ماه مهلت داد که پادشاه دیگری برای کشور بیابند و تاکید کرد که 16 ژوئن از کاخ سلطنتی اثاثه کشی خواهد کرد .
   
وی که برجای پدرش آدولفوس نشسته بود هنوز 25 ساله نشده بود که تصمیم به کناره گیری گرفت. آدولفوس دارای فرزند ذکور نبود . سوئد از دیر زمان توسط نخست وزیر اداره می شد و پادشاه نقش عمده نداشت.
    
کریستینا که پس از او «چارلز گوستاو» پسر عمویش را برجایش نشانیدند دارای تحصیلات عالی و بانویی روشنفکر بود که بیشتر وقت خود را صرف بحثهای علمی و فلسفی می کرد و « دکارت » فیلسوف بلند آوازه فرانسوی و نویسنده تعریف
    
« جامعه » در جلسات بحث که وی حضور داشت شرکت می کرد. کریستینا بزرگترین حامی و مشوق « دکارت » بود.
    
کریستینا در طول سلطنت خود نخست همه املاک موروثی خاندان سلطنت را به دولت واگذار کرد و سپس از دولت خواست که آنها به مردم بفروشد. وی بیش از پیش اختیارات پادشاه را محدود کرد و کارها را به نخست وزیر سپرد.
   
 کریستینا در استعفا نامه اش نوشت که ذات او با این همه تشریفات غیر لازم سازگار نیست و او نشستن در کتابخانه و خواندن کتاب و گفتگوی با دانشمندان را ترجیح می دهد.

1965 - تیر اندازی به سوی شاه در کاخ مرمر

21 فروردین 1344 (دهم اپریل 1965) در کاخ مرمر، سرباز وظیفه رضا شمس آبادی به سوی شاه که پس از پیاده شدن از اتومبیل، رهسپار دفتر کار خود بود آتش گشود. گلوله ها به شاه اصابت نکرد ولی ضمن آن، دو درجه دار گارد و رضا کشته شدند.

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
    
در پی این تیراندازی، عده ای ازجمله چند فارغ التحصیل چپگرای دانشگاههای خارج که به وطن بازگشته بودند دستگیر و بعدا محاکمه و محکوم به تحمل مجازات شدند. پرویز نیکخواه یکی از این محکومان بود که بعدا ابراز پشیمانی کرد و مشاور مدیر عامل وقت سازمان رادیو تلویزیون ایران شد.
   
 پس از پیروزی انقلاب سال 1357، از شمس آبادی به صورت یک قهرمان تجلیل و برای نخستین بار عکس او در روزنامه های تهران به چاپ رسید.

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
شمس آبادی

1919 - روزی که زاپاتا انقلابی بزرک به قتل رسید

امیلیانو زاپاتا انقلابی معروف مکزیک دهم اپریل 1919 در آستانه 40 سالگی در دامی که برای قتل او طراحی کرده بودند افتاد و کشته شد. زاپاتا برضد دیکتاتوری «دیاز» رئیس جمهور مکزیک، فساد اداری و قضایی، فئوالیسم و بی حق کردن هموطنانش بپاخاست و برای رسیدن به هدف سالها مبارزه مسلحانه کرد. زاپاتا می گفت: اگر به فساد و ظلم مهلت داده شود، به صورت عادت در خواهد آمد و همانند موریانه، وطن را از درون نابود خواهد کرد. ظلم و ستم چیزی جز سلب حق دیگران و بی اعتنایی به انسانیت نیست. آموزش ایستادگی و دفاع از حق، بزرگترین تکلیف یک انسان است. به مردم باید آموخت که از حق طبیعی خود دفاع کنند. کشاورز، کارگر و سرخپوست (بومی) چه گناهی کرده اند که نباید زمین، سواد، وسیله تولید و استفاده از استعداد خود نداشته باشند و زندگی کنند تا عمله عده ای انگشت شمار باشند که چیزی بیشتر از آنها ندارند (بهتر نیستند). پولدارشدن از جیب دیگران با توسل به تقلب بزرگترین گناه است و ....

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
زاپاتا
   
امیلیانو عضو انتخابی انجمن یک روستا بود. وی هنگامی که دید دولت به پیشنهادهای انجمن اعتنا نمی کند دست به مبارزه مسلحانه زد و اعلام داشت که مبارزه مسلحانه با دولتی که به واقعیات و حقوق اتباع توجه ندارد امری مشروع و منطقی است. با این فلسفه، در اندک زمان بسیاری از کشاورزان و بومیان مکزیک از پیروان او شدند و دولت را وادار به غیر قانونی کردن فروش اراضی کشاورزی به بیگانگان، استرداد اراضی مصادره شده، تعدیل بهره مالکانه، دایر کردن آموزشگاه رایگان برای بی سوادان، درمان عمومی و بازنشستگی برای روستا نشینان کردند و ....
   
 رادیکال شدن روز افزون زاپاتا و ترس از فراگیر شدن افکار او و وقوع انقلاب هایی در قاره آمریکا نظیر آنچه را که در سالهای پس از 1900 (عصیان های 1905 و 1906) در روسیه روی داده بود باعث شد که نقشه توطئه قتل او طرح شود. طبق این نقشه، یکی از افسران ارشد ارتش مکزیک ابراز تمایل کرده بود که به زاپاتا به پیوندد. سپس زاپاتا را دعوت کردند که با این فرد مذاکره کند و از شرایط او آگاه شود که هنگام نزدیک شدن زاپاتا به محل مذاکره، او را به گلوله بستند و چنین مرد بزرگی را که جان برکف نهاده بود تا از رنج زحمتکشان و ستمدیدگان بکاهد کشتند.

1916 - قتل مرموز دو افسر ژاندارم و افزایش بدگمانی ‌ نسبت به انگلیسی‌ها ‌

21‌فروردین 1295 (10‌آوریل‌1916) دو افسر ژاندارم- یک سرگرد و یک ستوان- در شیراز به طرز مرموزی کشته شدند. چون ژاندارمری تنها نیروی مسلح ایران در برابر «اس.پی.آر.» انگلستان بود، در قتل این دو افسر، انگلیسی‌ها مورد سوء ظن قرار گرفتند و شیرازی‌ها تا زمان لغو موافقتنامه اوت‌1907 سن‌پترزبورگ مبنی بر تقسیم ایران، کینه انگلیسی‌ها را از دل بیرون نکردند و بارها با آنان مسلحانه برخورد داشتند و تلفات وارد ساختند. انگلیسی‌ها هیچگاه در فارس آرامش نداشتند. لنین بود که موافقتنامه سن پترزبورگ را لغو کرد.

1351 - زلزله شدیدی در فارس روی داد و به بخش قیر و کازرین به شدت آسیب رساند. 45 دهکده با خاک یکسان شد و بیش از 5 هزار نفر کشته داد

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1358 - تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره)

قبل از پیروزی انقلاب، با تبعیض‏های فراوانی که در جامعه وجود داشت قشر عظیمی از مستضعفان از داشتن خانه محروم بودند. با پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، در جهت احقاق حقوق محرومان، طی حکمی، اولین نهاد سازندگی برای رفع مشکل مسکن را تأسیس کردند. امام در این فرمان، حساب 100 را در تمامی شعب بانک ملی افتتاح فرمودند و پایه و اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را بنا نهادند. حضرت امام در پیام خود فرمودند: "هیچ کس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسأله مهم چاره‏ای بیاندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند". بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنا به اقتضای زمان، در اول انقلاب شروع به توزیع زمین در بین محرومان کرد. بعد از شهریور سال 1372 و تشکیل شورای عالی اداری، کار اصلی بنیاد که در آغاز در شهرها تمرکز یافته بود به روستاها منتقل شد و کار بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث به این بنیاد محول گردید.

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1367 - بمباران شیمیایی مریوان توسط قوای بعثی عراق در جریان جنگ تحمیلی

در ادامه جنایت‏های وحشیانه رژیم بعث، در چنین روزی در اثر بمباران شیمیایی مریوان در غرب ایران و نیز منطقه فاو توسط رژیم عراق، تعداد زیادی از مردم غیرنظامی و نظامی، شهید و مجروح شدند. رژیم عراق در آخرین سال تجاوز خود به خاک ایران، استفاده از سلاح‏های شیمیایی را به شدت افزایش داد و صدها تن از نظامیان و غیرنظامیان ایرانی را شهید و هزاران تن را مجروح نمود. با این حال نه تنها مجامع بین‏المللی و کشورهای غربی در قبال این گونه اقدامات غیرانسانی رژیم عراق سکوت کردند، بلکه برخی از دولت‏های غربی نیز برای تهیه سلاح‏های شیمیایی، به رژیم خونخوار عراق کمک‏های قابل توجهی نمودند. در اواخر سال 1381، کشورهای غربی که خود تأمین‏کننده مواد تشکیل‏دهنده سلاح‏های شیمیایی رژیم بعثی بودند، به بهانه تولید سلاح‏های کشتار جمعی توسط عراق، به این کشور حمله کرده و در فروردین 1382 حکومت آن را ساقط کردند.

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1378 - شهادت امیر سپهبد علی صیادشیرازی جانشین ستاد کل نیروهای مسلح

امیرسپهبد علی صیاد شیرازی در سال 1323ش در شهرستان درگز در استان خراسان به دنیا آمد و پس از تحصیلات دبیرستان، وارد دانشگاه افسری شد. وی در سال 1346 موفق به اخذ درجه کارشناسی از دانشگاه افسری گردید و پس از طی دوره تخصصی توپخانه، به عنوان استاد در مرکز آموزش توپخانه اصفهان مشغول به تدریس شد. او از مخالفان رژیم شاه بود تا جایی که توسط عوامل آن رژیم دستگیر و زندانی شد و در آستانه پیروزی انقلاب، در بهمن 57 آزاد گردید. وی از این زمان، خود را در اختیار انقلاب اسلامی قرار داد و در صحنه‏های سرنوشت‏ساز پیکار با دشمنان انقلاب، شرکتی فعالانه داشت، شهید صیاد شیرازی در بحبوحه غائله ضدانقلاب در کردستان در سال 1358، به فرماندهی عملیات شمال غرب کشور برگزیده شد و به همراه شهید چمران و دیگر رزمندگان اسلام، نقش مهمی در پاکسازی منطقه از لوث عناصر ضد انقلاب ایفا کرد. این امیر ارتش اسلام، پس از خلع بنی‏صدر، برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش را راه‏اندازی کرد و به عنوان فرمانده ارتش در همانجا مشغول فعالیت گردید. ایشان در 9 مهر 1360 به پیشنهاد شورای عالی دفاع و با حکم حضرت امام خمینی(ره)، به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد که در سلسله عملیات پیروزمند ثامن‏الائمه، طریق القدس، فتح المبین، بیت‏المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، مطلع الفجر، محرم، والفجر 3 2 1، خیبر و بدر فرماندهی نیروهای ارتش را بر عهده داشت. شهید صیاد شیرازی نقش حساسی در آزادسازی خرمشهر ایفا نمود و حضور او در هشت سال دفاع مقدس، پیروزی‏های متعددی را برای کشور اسلامی به همراه داشت. وی در تیرماه 1365 به فرمان امام به عضویت شورای عالی دفاع منصوب شد و در اردیبهشت 1366، به درجه سرتیپی ارتقاء یافت. امیر شجاع اسلام، در سال 1368 به سمت معاونت بازرسی ستاد ارتش، در شهریور 1372 به سمت جانشین رییس ستاد کل ارتش و در فروردین 1378، از طرف مقام معظم رهبری به درجه سرلشکری نائل آمد که این درجه با افتخار شهادت به سپهبدی ارتقاء یافت. سرانجام امیر سپهبد صیاد شیرازی، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح در بامداد بیست و یکم فروردین 1378 به دست عوامل گروهک منافقین در تهران به شهادت رسید و در تشییعی باشکوه، با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و انبوه مردم در بهشت‏زهرا به خاک سپرده شد.

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟

1993 - قتل رهبر حزب کمونیست جمهوری آفریقای جنوبی

در این روز در اپریل سال 1993 «کریس هانی» رهبر وقت حزب کمونیست فدراسیون آفریقای جنوبی در 50 سالگی در یوهانسبورگ به دست یک آواره (پناهنده) ضدکمونیست لهستانی کشته شد و قاتل بعدا اعتراف کرد که افراطیون سفید پوست اورا برای ارتکاب این قتل اجیر کرده بودند. «هانی» که بیشتر عمر خودرا در مبارزه و از جمله مبارزه مسلحانه و فرار از این کشور به آن کشور گذرانده بود پس از فروپاشی شوروی، با گرفتن درس از اشتباهات کرملین، به نوسازی سوسیالیسم افریقایی همت گمارد و موفق شد که اعضای حزب کمونیست را به جای ریزش، افزایش دهد و همین امر باعث شد که دشمنان بین المللی پیدا کند و ....

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
کریس هانی
   
حزب کمونیست افریقای جنوبی در چارچوب کنگره ملی آفریقا به رهبری نلسون ماندلا عمل می کرد.

زادروزها

  1314 - نورالدین رضوی سروستانی از استادان آواز و موسیقی اصیل ایرانی
  1312 - زادروز مصطفی قریب روزنامه نگار معاصر ایران

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
نورالدین رضوی سروستانی

  1583 - زادروز هوگو گروتیوس قاضی و فیلسوف هلندی
  ۱۹۱۷ - رابرت برنز وودوارد، شیمیدان آمریکایی و برندهٔ جایزهٔ نوبل در ۱۹۶۵

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
عمر شریف

  ۱۹۳۲ - عمر شریف، بازیگر مصری

مرگ‌ها

    ۱۳۴۴ ـ کُشته‌شدن سرباز وظیفه رضا شمس آبادی، در ترور ناموفق محمدرضا پهلوی
    1931 - درگذشت جَبران خلیل جَبران نویسنده، شاعر و نقاش معروف عرب

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
جَبران خلیل جَبران

    1983 - ترور عصام سرطاوی نظریه‏ پرداز فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی
    ۱۳۷۸ ـ شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
کیومرث ملک مطیعی

    ۱۳۸۹ ـ درگذشت کیومرث ملک مطیعی، بازیگر
    ۲۰۱۰ - لخ کاچینسکی، رئیس جمهور لهستان

21 فروردین - 10 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
لخ کاچینسکی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.