اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی
اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

اخبار روزانه(ورزش - روزنامه - نرخ - فال )

نتایج زنده | اخبار | ورزش | فال روزنامه | قیمت طلا ، سکه و ارز های خارجی

مروری بر رویداد های مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 31 تیر برابر با 22 جولای در تاریخ چه گذشت (تولد،درگذشت،رویداد،اتفاق)

مروری بر رویداد های مهم تاریخ امروز ایران و جهان : مورخه 31 تیر  برابر با 22 جولای در تاریخ چه گذشت (تولد،درگذشت،رویداد،اتفاق)

آرشیو رزوهای قبلی


تقویم تاریخ



امروز 31 تیر برابر با 22 جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:
  
1587 - نخستین مهاجرنشین انگلیسی در جزیره رونوک (Roanoke) در آمریکای شمالی ـ در ساحل کارولینای شمالی امروز ـ تاسیس شد که بعدا همه مهاجران ناپدید شدند و هنوز معلوم نیست که بر سر آنان چه آمد.

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

1915 - وقوع نبرد معروف "ایزونزو" بین ایتالیا و اتریش در جریان جنگ جهانی اول

پس از آغاز جنگ جهانی اول و بروز اختلاف بین اتحاد سه‏گانه شامل آلمان، اتریش و ایتالیا، نیروهای ایتالیا از متحدین جدا شده و به متفقین پیوستند. ورود ایتالیا به جنگ، اهمیت زیادی نداشت، چرا که این کشور نه دارای صنایع وسیعی بود و نه از قشون و نیروهای عالی برخوردار بود، بلکه تنها باعث این می‏شد که اتریش عده زیادی از نیروهای خود را بدون این‏که فعالیتی ازخود نشان دهند، در مرزهای ایتالیا نگه دارد. سرانجام در 22 ژوئیه 1915م، نبرد معروف ایزُونْزو در ناحیه‏ای کوهستانی به همین نام در ایتالیا بین ارتش‏های ایتالیا و اتریش در گرفت و تا پانزدهم اوت همان سال ادامه یافت. در این نبرد، در حدود هفتاد هزار نفر کشته شدند که اکثر آن‏ها ایتالیایی بودند. با این حال، در پایان جنگ ایزونْزُو، اتریش از ایتالیا شکست خورد.

1952 - روز شادی ایرانیان و برکناری ژنرالهایی که دستور تیر اندازی به مردم را داده بودند

31 تیر ماه 1331 (22 جولای 1952) روز شادی ایرانیان به خاطر پیروزی سیاسی در «سی ام تیر» و بازگرداندن دکتر مصدق به حکومت بر خود بود و در سراسر کشور جشن و مراسم شادمانه برگزار بود.
   
در همین روز دکتر مصدق دستور داد که به اتهام تیراندازی به مردم در سی ام تیر ماه، سرلشکر محمد صادق کوپال رئیس شهربانی، سرلشکر عباس گرزن رئیس ستاد ارتش و سرلشکر مهدیقلی علوی مقدم فرماندار نظامی تهران از کار برکنار، بازنشسته و جهت محاکمه و مجازات تسلیم دستگاه قضایی شوند. تعقیب قضائی اینان و سایر متهمان به تیراندازی به مردم که چیزی جز دمکراسی، حقوق اساسی خود و حکومت قانون نمی خواستند از روز بعد آغاز شد. براندازی 28 مرداد نه تنها مانع از مجازات این متهمان شد بلکه بازنشستگی آنان لغو و به مقامات مهم تازه منصوب شدند. سرلشکر گرزن فرمانده واحدهای نظامی مستقر در جنوب کشور و علوی مقدم نخست رئیس شهربانی و سپس وزیر کشور و سپهبد شد. سرلشکر کوپال از همقطاران رضا شاه برای نخستین بار در 1308 رئیس شهربانی شده بود.

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
علوی مقدم ـــــــــ کوپال ــــــــــــــ گرزن
   
دکتر مصدق در همین روز وصیت کرد که پس از مرگ، او را درکنار کشته شدگان سی ام تیر و در همان گورستان دفن کنند. در اسفندماه 1345 که مصدق درگذشت، شاه مانع از انجام این وصیت شد زیرا می ترسید که مردم تظاهرات علیه او را از همین گورستان آغاز کنند.

1987 - کویت نوکری برای آمریکا را به اوج خود رساند

22 جولای 1987 و در جریان جنگ عراق با ایران، بدرقه کشتی های غیرنظامی کویت و عمدتا نفتکش که پرچم آمریکا را برفراز خود برافراشته بودند توسط کشتی های نظامی این دولت در آبهای خلیج فارس آغاز شد. کشتی بازرگانی در هر کشوری که ثبت شود پرچم همان کشور را حمل می کند و می توان کشتی را تجدید ثبت کرد تا پرچم کشور تازه را همراه داشته باشد و زیر آن حرکت کند و این کشور مسئول حمایت از کشتی است، بمانند حمایت از اتباع.
  
 به باور تاریخنگاران که بررسی های آنان هنوز ادامه دارد، تجدید پرچم و بدرقه کشتی های کویتی زمینه را برای ایجاد یک فرماندهی نظامی دائمی آمریکا در منطقه به مرکزیت بحرین هموار ساخت که به «فرماندهی مرکزی» معروف است. آمریکا در چند منطقه دیگر جهان نیز دارای فرماندهی نظامی است. برخی از مورخان همچنین گفته اند که نه تنها کویت بلکه جمهوری اسلامی ایران هم ـ که با عراق در جنگ بود و کویت و سعودی به عراق کمک مالی می کردند ـ با برخی تهدید ها و گاهی عملیات دریایی، ناخواسته باعث شد که واشنگتن استقرار نظامی در خلیج فارس را توجیه کند.

1331 - رأی مثبت دادگاه "لاهه" نسبت به حقانیت ایران در اختلاف با انگلیس

پس از ملی شدن صنعت نفت ایران در آخر اسفند 1329، شرکت نفتی انگلیس که طرف قرارداد شرکت نفت ایران بود، به این دلیل که متضرّر شده است خواهان ادامه همکاری با ایران گردید. ولی چون نفت، ملی اعلام شده بود، شرکت انگلیسی به دیوان بین‏المللی دادگستری شکایت برد و خواهان احقاق حقوق خود بود. ایران، دیوان را برای رسیدگی به این پرونده دارای صلاحیت نمی‏دانست زیرا مسأله بر سر دولت‏ها نبود، بلکه دو شرکت با هم اختلاف داشتند. سرانجام رأی دیوان بر حقانیت ایران صادر شد و از انگلستان در امور نفتی ایران خلع ید شد.

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟

1344 - مرگ احمد قوام سیاستمدار و نخست وزیر دوره قاجار و پهلوی

احمد قوام، معروف به قوام السلطنه، از بزرگترین رجال و سیاستمداران دوران معاصرایران در سال 1252 ش در تهران به دنیا آمد. وی از زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار وارد امور دیوانی شد و بعدها رئیس دفتر صدر اعظم گردید. بعدها فرمانروای خراسان و سیستان شد و پس از سیدضیاءالدین طباطبائی دوبار به صدارت رسید. قوام پس از دوره دوم نخست‏وزیری ظاهراً به جرم توطئه‏ای علیه رضاخان وزیر جنگ تحت تعقیب قرار گرفت و پس از مدتی زندانی شدن، راهی اروپا شد. او پس از چند سال به ایران بازگشت و در لاهیجان به کشاورزی پرداخت. قوام السلطنه از آن پس در کارهای سیاسی دخالت نکرد تا اینکه رضاخان پهلوی سقوط کرد. در این هنگام قوام بار دیگر به نخست‏وزیری رسید و در سال‏های 1324 و 1331 نیز در این مقام بود. وی در سال 1324 جهت حل مسأله حضور نیروهای روسی در ایران راهی مسکو شد و مذاکراتی انجام داد. در سال 1331 پس از اختلافی که بین مصدق و شاه بروز کرد، شاه برای اینکه حریف قَدَری در مقابل مصدق بتراشد، سراغ قوام السلطنه رفت.

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
احمد قوام

قوام‏السلطنه جاه‏طلب که در آن هنگام 80 سال از سنش می‏گذشت با اکثریت ضعیفی از مجلس رای اعتماد گرفت. اما این صدارت بیش از چهار روز دوام نیاورد و با مقاومت و خروش ملت مسلمان ایران به رهبری آیت‏اللَّه کاشانی، قوام در سی تیر 1331، مجبور به استعفا شد. قوام پس از استعفا، مدتی در حالت اختفا می‏زیست و احساس خطر می‏کرد. مجلس حکم به مصادره اموال او داد و او که بعد از این جریان، کاملاً تاب و توان خود را از دست داده بود سرانجام در 31 تیرماه 1334 در 83 سالگی درگذشت. احمد قوام، روی هم، پنج بار به نخست وزیری رسید و بیش از بیست بار به وزارت دست یافت. قوام ذاتاً مردی مستبد و قانون‏شکن و جاه طلب بود و از جنجال و سر و صدا لذت می‏برد. از تملق لذت می‏برد به همین دلیل، اطرافیان او را همیشه افراد چاپلوس تشکیل می‏دادند. او هم‏چنین از علوم زمان بهره داشت و گاهی شعر هم می‏سرود.

1992 - پابلو اسکوبار، قاچاقچی مخوف کلمبیایی مواد مخدر از «زندان اختصاصی‌اش» در کلمبیا گریخت.

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
پابلو اسکوبار

زادروزها

    ۱۷۸۴ - زادروز فریدریش بسل ستاره‌شناس آلمانی
    ۱۸۸۷ - زادروز گوستاو هرتز فیزیکدان آلمانی ، برنده جایزه فیزیک نوبل سال ۱۹۲۵

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
گوستاو هرتز

    ۱۹۸۰ - زادروز درک کویت فوتبالیست هلندی ، بازیکن باشگاه فوتبال لیورپول انگلیس
    ۱۲۰۱ - زادروز یوهان مندل، کشیش اتریشی و پدر دانش ژنتیک نوین

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
یوهان مندل

    ۱۳۵۰ - زادروز خسرو سینا، نویسنده و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی
    ۱۳۵۳ - زادروز سام درخشانی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
درک کویت

    ۱۹۹۲ - زادروز سلنا گومز بازیگر و خواننده آمریکایی

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
سلنا گومز

درگذشت‌ها

    ۱۴۶۱ - درگذشت شارل هفتم پادشاه فرانسه از ۱۴۲۲ تا ۱۴۶۱
    ۱۶۷۶ - درگذشت کلمنت دهم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
شارل هفتم

    ۱۸۲۶ - درگذشت جوزپه پیاتسی ستاره‌شناس ایتالیایی
    ۱۸۳۲ - درگذشت ناپلئون دوم دومین امپراتور فرانسه برای مدت کوتاهی

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
جوزپه پیاتسی

    ۱۹۳۴ - درگذشت جان دیلینگر بانک دزد آمریکایی
    ۱۹۶۷ - درگذشت کارل سندبرگ شاعر، نویسنده و ویراستار آمریکایی ، برنده سه جایزه پولیتزر

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان دیلینگر

    ۱۹۶۸ - درگذشت جووانی گوارسکی نویسنده، روزنامه‌نگار، کاریکاتوریست و طنزپرداز ایتالیایی
    ۱۳۸۷ - درگذشت ابوطالب طالبی، کشتی گیر ایرانی و دارنده مدال برنز رقابتهای کشتی آزاد بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی.

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
کارل سندبرگ

    ۱۳۹۰ - درگذشت لیلا اسفندیاری، کوهنورد زن ایرانی در قله گاشربروم

31 تیر - 22 جولای؛ در تاریخ چه گذشت؟
لیلا اسفندیاری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.